In deze flyer vindt u daar meer informatie over.
Algemene informatie
Verplichte periodieke nascholing
De nascholing is verplicht voor alle beroepschauffeurs in Europa. Iedereen moet 35 uur
nascholing volgen per 5 jaar.
Die nascholing heeft een aantal hoofddoelen:
- Vermindering van het aantal verkeersslachtoffers
- Vermindering van het brandstofverbruik
- Verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de chauffeur
- Verbetering van de veiligheid van de lading of passagiers
- Verbetering van het imago van het chauffeursberoep
Misschien vraagt u zich af waarom ze nu juist ú weer moeten hebben. U bent tenslotte al
jarenlang chauffeur en kent alle facetten van uw vak.
Voor een groot gedeelte hebt u waarschijnlijk gelijk. De Nederlandse chauffeur is tenslotte
één van de best opgeleide in Europa. En de verkeersveiligheid is in Nederland veel beter
dan in de meeste andere landen.
Toch blijkt in de praktijk dat bepaalde aspecten van het chauffeursvak best wat extra training
kunnen gebruiken. Dat is goed voor uw eigen gezondheid, veiligheid en welbevinden … en
dat van anderen.
De nascholing van VTO transportopleidingen
Wij hebben een totaalpakket van 35 uur nascholing ontwikkeld. Dat bestaat uit 5
cursusmodules van 7 uur.
Uw werkgever bepaalt in welk tempo u de modules volgt. Veel van onze klanten kiezen
ervoor om bijvoorbeeld elk jaar 1 module te doen. Zo voldoen hun chauffeurs netjes aan de
eis om binnen 5 jaar de 35 uur nascholing te hebben afgerond.
Klik hier voor een korte samenvatting van onze cursusmodules.
Graag informeren we u als werkgever nader over de verplichte nascholing van uw chauffeurs, die u hebt ondergebracht bij VTO transportopleidingen. De cursussen zullen worden verzorgd door onze partner Verkeersschool Beumers.
Mocht u n.a.v. deze flyer nog vragen hebben, dan kunt u te allen tijde contact opnemen met Verkeersschool Beumers. Zij zullen u graag informeren.
Onze werkwijze
Uw chauffeurs hebben we opgenomen in ons automatiseringssysteem IAS. Dit systeem zorgt ervoor dat uw chauffeurs tijdig worden nageschoold.
Dit werkt eigenlijk heel eenvoudig: afhankelijk van de afspraken die we met u maakten over de duur van het opleidingstraject en het aantal modules dat uw chauffeurs gaan volgen, worden de cursussen periodiek gepland. U hoeft dat dus niet zelf te bewaken; dat doen wij voor u.
Bijvoorbeeld: indien u hebt aangegeven de 35 uur nascholing van uw chauffeurs te willen uitsmeren over een periode van 5 jaar, dan zal elke chauffeur 1x per jaar worden uitgenodigd voor een volgende cursusmodule. Vanzelfsprekend doen we dat in overleg met u.
Onze nascholingsmethode
Deze bestaat uit 5 modules van 7 uur. Hiermee voldoen uw chauffeurs aan de eis om 35 uur nascholing per periode van 5 jaar te volgen.
Het kan natuurlijk voor komen dat een chauffeur niet alle 5 de modules hoeft te volgen, bijvoorbeeld omdat hij reeds elders één of meer nascholingsdagen heeft gevolgd. Dat is geen probleem; daar houdt ons systeem rekening mee.
Wij bieden onze nascholing zowel mét als zónder e-learning aan. Ruim 98% van onze klanten kiest echter voor e-learning, vanwege de voordelen die het biedt, zowel in financiële als in logistieke zin.
Er zijn 4 theoriemodules en 1 praktijkmodule. De theoriemodules bestaan elk uit 3,5 uur individuele e-learning en 3,5 uur klassikale les. De praktijkmodule bestaat uit 4,5 uur individuele e-learning en 2,5 uur praktijkles.
Het proces
Tijdig voor aanvang van de eerste cursusmodule verzenden we de cursusmappen naar uw bedrijfsadres. U kunt deze dan uitreiken aan uw chauffeurs, zodat deze zich al wat kunnen inlezen.
Zodra een cursus gepland is, ontvangt u daarvoor per chauffeur een uitnodiging via de e-mail. In die e-mail treft u een link aan, waarmee u de komst van elke chauffeur kunt bevestigen.
10 dagen voorafgaand aan het klassikale cursusdeel of het praktijkdeel ontvangt u per chauffeur via de e-mail een inlogcode voor het e-learning gedeelte. Met deze code heeft elke chauffeur toegang tot zijn eigen e-learning omgeving. De chauffeur moet het e-learning gedeelte afronden voordat hij zich meldt voor het klassikale deel of het praktijkdeel.
U ontvangt de eerste deelfactuur nadat we de cursusmaterialen aan u hebben verzonden. Daarna ontvangt u telkens een deelfactuur nadat een chauffeur een cursusmodule heeft afgerond.
De rolverdeling
De cursussen worden uitgevoerd door Verkeersschool Beumers. Zij zijn uw aanspreekpunt voor alle zaken m.b.t. de planning en uitvoering van de cursussen. Ook voor mutaties in uw chauffeursbestand kunt u zich tot hen wenden.
Wij als VTO transportopleidingen verzorgen de centrale administratie. Ook het factureren nemen wij voor onze rekening.
Het toezicht
Het CBR houdt toezicht op de uitvoering van nascholingscursussen. U kunt dat toezicht vergelijken met het toezicht van de RDW op APK-keuringen.
Wij moeten de regels van het CBR volgen bij het plannen en uitvoeren van de nascholingscursussen. Dit beperkt soms de mogelijkheden om wijzigingen op het laatste moment door te voeren. We zullen echter altijd proberen om binnen de beschikbare ruimte een passende oplossing te vinden.